Робота з портфоліо учня

24.10.2014 16:31

Робота над створенням портфоліо учня починається у початкових класах.

   Початкова школа є базовою для успішного продовження навчання, тому важливо розпочати ознайомлення із технологію оформлення портфоліо ще на початку навчання, щоб надалі застосовувати її в різних сферах і на різних рівнях навчання.
   Обов’язковою умовою успішної роботи є ознайомлення батьків із технологією оформлення портфоліо, адже діти цього віку не мають необхідних навичок. Тому батьки мають допомогти дитині оформити роботу. Дитина, відчуваючи зацікавленість дорослих, намагатиметься зробити це якнайкраще.

 

Яким може бути портфоліо учня початкової школи?

Одним із основних завдань навчання й виховання в початковій школі є виявлення й розвиток індивідуальних творчих здібностей дитини, що досягається шляхом:

§  створення ситуації успіху для кожного учня, підвищення самооцінки й упевненості у власних можливостях;

§  максимального розкриття індивідуальних здібностей кожної дитини;

§  розвитку пізнавальних інтересів учнів і формування готовності до самостійного здобуття знань;

§  формування настанови на творчу діяльність, мотивації подальшого творчого розвитку;

§  формування позитивних моральних якостей особистості;

§  набуття навичок рефлексії;

§  формування вміння аналізувати власні інтереси, схильності, по треби й співвідносити їх із наявними можливостями;

§  формування життєвих ідеалів, стимулювання прагнення до само» вдосконалення.

 

 

 

Для розв’язання цих завдань рекомендую зробити основний акцент на портфоліо творчих робіт.
Розділ «Творчі роботи» повинен стати основним, а розділ «Офіційні документи» — другорядним, що має використовуватися як додаток.

 

 

Структура портфоліо учня початкової школи

§  Титульний аркуш

§  ПІБ.

§  Навчальний заклад, клас.

§  Контактна інформація.

§  Фотографія учня.

 

Бажано, щоб учень самостійно обрав фотографію.

 

§  «Мій світ»

Можна помістити будь-яку інформацію, що є цікавою та важливою для дитини.
Орієнтовні заголовки сторінок:

§  «Моє ім’я» (інформація про те, що означає ім’я; можна написати про відомих людей, які мають це ім’я. Якщо в дцтини рідкісне або цікаве прізвище, то можна знайти інформацію про те, що воно означає. Можна навести інформацію про рік народження, місяць, число).

§  «Моя родина» (коротка розповідь про свою родину або про кожного члена родини. Можна розмістити родинне дерево).

§  «Моя мала батьківщина» (розповідь про рідне місто (село), його цікаві місця. Можна намалювати разом із дитиною схему маршруту від дому до школи. Важливо, щоб на ній були позначені небезпечні місця. Також цікавою буде інформація про історію вулиці, на якіїй живе дитина).

§  «Мої друзі» (фотографії друзів, інформація про їх захоплення).

§  «Мої захоплення» (невелика розповідь про те, чим захоплюється дитина. Можна написати про заняття в спортивній секції, у музичнііі школі або інших закладах).

§  «Моя школа» (розповідь про школу і педагогів).

§  «Мої улюблені шкільні предмети» (невеликі замітки про улюблені шкільні предмети, подані за принципом «Мені подобається… тому що…». Можна назвати сторінку «Шкільні предмети», де дитинн може висловитися про кожний предмет, знайшовши в ньому щосі. важливе та цікаве для себе).

§  «Моє навчання» Заголовки сторінок присвячені конкретним шкільним предметам. Учень наповнює цей розділ успішними контрольними роботами, цікавими проектами, відгуками про прочитані книги, графіками збільшення швидкості читання, творчими роботами.

§  «Моя громадська діяльність» Усі заходи, що проводяться поза межами навчальної діяльності, належать до громадської (роль у шкільній виставі, декламування віршів на святкових заходах, оформлення стіннівки до свята). Оформляти цей розділ бажано з використанням фотографій і коротких повідомлень.

§  «Моя творчість» Розміщують творчі роботи: малюнки, казки, вірші, фотографії робіт образотворчого мистецтва. Якщо робота була презентована на виставці або брала участь у конкурсі, також необхідно навести інформацію про цей захід: назву, коли, де й ким проводився.

§  «Мої враження» У початковій школі діти беруть активну участь в ексурсійно-пізнавальних програмах, відвідують театри, виставки, музеї. Після заходу необхідно запропонувати учневі творче домашнє завдання. Виконуючи його, він не тільки згадає зміст, але й матиме можливість висловити свої враження. Наприкінці навчального року можна провести презентації творчих завдань із обов’язковим нагородженням кращих робіт у декількох номінаціях.

§  «Мої досягнення» Грамоти, сертифікати, дипломи, листи-подяки у початковій школі розташовують не в порядку значущості, а за хронологією подій.

§  «Відгуки й побажання» Ніщо так не підвищує самооцінку дитини, як позитивне оцінювання педагогомїї зусиль (наприклад: «Брав (-ла) активну участь у підготовці позакласного заходу «Вивчив (-ла) і чудово розповів (-ла) вірш», «Самостійно підготував (-ла) стіннівку»).

§   

Бажано, щоб у цьому розділі була сторінка «Відгуки вчителів», де вчителі зможуть висловити свої рекомендації й побажання.

 

§  «Роботи, якими я пишаюся» На початку нового навчального року необхідно уважно вивчити портфоліо учня початкових класів, проаналізувати зібраний матеріал.

§   

Наповнення всіх розділів доречно повністю обновити, вилучивши матеріали, що є менш значущими (можна помістити в окрему теку), а те, що є цінним, розмістити в розділі «Роботи, якими я пишаюся».

§  Зміст Цей розділ оновлюється досить часто.

 

 

Пам’ятка вчителеві

Як я вже говорила, у першому класі, коли дитина тільки починає працювати над складанням портфоліо, допомога батьків є обов’язковою. Але в міру дорослішання дитини цю допомогу слід звести нанівець.
Намагайтеся від самого початку побудувати роботу дитини таким чином, щоб вона докладала певних зусиль до самостійного формування портфоліо учня початкової школи. Під час такої роботи обов’язково відбувається процес осмислення власних досягнень, формується особисте ставлення до здобутих результатів і усвідомлюються власні можливості!