Модель випускника 1,2,3,4 класів. Дуже корисно використовувати для ознайомлення батьків з вимогами до знань учнів на кінець навчального року

27.10.2014 18:04

Модель випускника 1-го класу

Когнітивний компонент Розвиток навчально-пізна­вальних інтересів, допитливо­сті, освоєння загально навчальних умінь і навичок:

•    уміє правильно й свідомо читати цілими словами (35 слів за хвилину літературний текст);

•    уміє списувати текст, запи­сувати під диктовку, викладати текст у вигляді невеликого тво­ру або оповідання (темп письма 20 знаків за хвилину);

•    правильно вимовляє звуки, розвинені фонематичний слух і мовлення, уміє підтримувати бе­сіду;

•    уміє оперувати математич­ними діями в межах 20, вирішу­вати прості завдання, має понят­тя про такі геометричні фігури, як крапка, лінія, багатокутник і його елементи;

•    розуміє різні схематичні зо­браження;

•    має розвинену тонку мото­рику й сенсомоторну координа­цію;

•    виявляє емоційно-позитивне ставлення до живої природи, має первісні знання про цілісність сві­ту, про місце в ньому людини;

•    уміє самостійно експери­ментувати з кольором, формою, придумувати сюжети, створювати фактичні образи, має уявлення про творчість деяких художників;

•    має уявлення про театр як вид мистецтва;

•    свідомо реагує на музику різного характеру.

Соціально-психологічний

компонент Формування ціннісного став­лення до природи:

•    уміє зосередити свою ува­гу на запропонованому матеріалі й діяти відповідно до вказівок пе­дагога;

•    уміє будувати відносини з дорослими, однолітками, добро­зичливий;

•    дисциплінований, знає пра­вила поведінки в громадських міс­цях;

•    має уявлення про здоровий спосіб життя, елементарні куль­турно-гігієнічні навички, гарну працездатність, розвинені рухові й моторні навички;

•    знає елементарні правила безпечного поводження при вза­ємодії з іншими людьми, правила поведінки на вулиці, в побуті;

•    володіє доступними видами суспільно-корисної праці;

•    володіє наочно-образною пам'яттю.

Модель випускника 2-го класу

Когнітивний компонент Розвиток навчально-пізна­вальних інтересів, допитливос­ті освоєння загально навчальні умінь і навичок:

•    виявляє позитивне ставлен­ня до навчання,

•    розвинені навчально-пізна­вальна мотивація та загальнонавчальні вміння й навички;

•    читає свідомо, правильно й виразно цілими словами (60 слів за хвилину) літературний текст;

•    володіє чіткою артикуляці­єю звуків, уміє планувати мовні дії та реалізовувати задум мов­лення;

•    розуміє й використовує у своїй діяльності різні схематичні зображення (план, макет, найпро­стіше креслення);

•    сприймає красу природи, людини й предметного світу;

•    знає й використовує в ху­дожній діяльності різноманітні матеріали, має перші уявлення про передачу простору на пло­щині;

•    має уявлення про історію ви­никнення театру, про складові об­разу в театральному мистецтві;

•    уміє порівнювати музичні здобутки;

•    має розвинене уявлення, ви­являє творчі здібності в різних ви­дах навчальної діяльності, розуміє навчальне завдання й роботу, ви­значає послідовність дій при ви­конанні завдання;

•    має схильність до постанов­ки питань і самостійного пошуку рішень;

•    зацікавлений у позитивній оцінці результатів власної діяль­ності;

•    володіє окремими прийома­ми контролю, вміє оцінювати ро­боту товариша;

•    виконує поради вчителя що­до організації й надання допомоги в спільній із товаришем діяльності з вирішення навчального завдання (уміє працювати в парі).

Соціально-психологічний компонент

Формування поважного став­лення до життя, усвідомлення себе як частки природи:

•    уміє керувати своєю увагою, самостійно її організовувати;

•    володіє різноманітними формами й засобами спілкуван­ня в спільній продуктивній діяль­ності;

•    виявляє почуття відпові­дальності за живу істоту, почату справу, результат спільної діяль­ності;

•    стриманий, тактовний;

•    виконує основні положення здорового способу життя, правила особистої й суспільної гігієни;

•    виконує правила безпечного поводження на вулиці, в побуті, при контактах із людьми;

•    працьовитий, уміє правиль­но організувати свою роботу, під­тримувати, контролювати пра­вильність власних дій;

•    володіє словесно-логічною пам'яттю.

Модель випускника 3-го класу

Когнітивний компонент Формування основних спосо­бів навчальної діяльності, усві­домлення мети навчання:

•    свідомо, виразно читає ціли­ми словами літературного тексту (темп читання — 90 слів за хви­лину);

•    володіє новими видами письмових робіт;

•    виклад за колективно скла­деним планом, виклад з елемента­ми твору (темп письма 40 знаків за хвилину);

уміє чітко артикулювати всі звуки, вимовляти слова вираз­но відповідно до орфографічних

норм, будувати й вести бесіду від­повідно до норм спілкування;

•    уміє оперувати математич­ними діями в межах 1000, розв'я­зувати прості й складні задачі, знаходити периметр і площу гео­метричних фігур;

•    має наочно-діюче й наочно-образне мислення, уміє оперувати моделями різного типу (предмет­ні моделі, схеми, таблиці, графіки, тощо);

•    має уявлення про економіч­ну й природоохоронну культуру, здатний до емоційного сприйнят­тя мистецтва й краси навколиш­нього світу;

•    має розвинені художні здіб­ності й творчу уяву, володіє еле­ментарними прийомами зобра­ження простору, навичками робот з різноманітними матеріалами, має уявлення про творчість художни­ків — не тільки пейзажистів, але й портретистів, баталістів;

•    знає театральні професії, має уявлення про створення сценічно­го образу, уміє послідовно розби­рати кожен з його елементів;

•    має навички сольного, ан­самблевого, хорового й інстру­ментального виконання, може вті­люватися в різні художні образи;

•    уміє узагальнювати, аналізу­вати, робити висновки, працювати за заданим алгоритмом, виконува­ти операції подумки;

•    володіє поопераційним контролем навчальної роботи;

•    здатний оцінювати навчаль­ні дії (свої й товариша) за зразком оцінки вчителя;

•    має розвинений стійкий ін­терес до навчальних занять.

Соціально-психологічний компонент

Освоєння, засвоєння й присво­єння норм соціально-культурно­го життя, усвідомлення власно­го внутрішнього світу (ідеально­го, суб'єктивного) «Яусвідом­люючий»:

•    має стійку увагу, вміє розпо­діляти й переключати її;

•    виявляє цікавість до людей, товариський, доброзичливий, схильний не до конфліктів, а до співробітництва;

•    уміє контролювати свою по­ведінку, розрізняти позиції в спіл­куванні, оцінювати власне стано­вище в системі соціальних відно­син;

•    виконує основні положення здорового способу життя, ставить­ся до свого здоров'я як до важли­вої особистої й громадської цін­ності, має міцні культурно-гігіє­нічні навички, уміє надавати пер­шу медичну допомогу;

•    знає й виконує умови без­печного поводження на вулиці, в побуті, правила безпеки при користуванні громадським тран­спортом, правила дорожнього ру­ху;

•    має потребу працювати й усвідомлює необхідність тру­дової діяльності, вміє самостійно орієнтуватися в будь-якій трудо­вій діяльності;

•    уміє керувати своєю пам'ят­тю й регулювати її прояви.

Модель випускника 4-го класу

Когнітивний компонент Формування  вміння  само­стійно вчитися, бажання вчи­тися, розуміння взаємозв'язку явищ зовнішнього світу:

•    читає швидко, виразно й без помилок літературний текст (120 слів за хвилину), володіє різними видами читання;

•    використовує різні види письмових робіт (темп письма — 50 знаків за хвилину);

•    вільно володіє грамотою, усним і письмовим мовленням, уміє домагатися бажаного резуль­тату при взаємодії з людьми за до­помогою мови, розуміє зміст звер­нених до нього слів й виражає зро­зуміло власні думки й почуття;

•    володіє сформованою звуко­во-символічною діяльністю, уміє читати графічну мову, працювати зі схемами, таблицями, графіками, моделями;

•    розуміє взаємозв'язок люди­ни із природою, вміє застосовува­ти екологічні знання на практиці;

•    креативний (здатний до творчості), володіє естетичними

установками стосовно культури й природи, має досить високий рівень відтворювальної уяви, обі­знаний зі здобутками видатних ху­дожників;

•    засвоїв засоби театраль­ної виразності, має уявлення про творчу інтерпретацію ролі п'єси;

•    уміє цілісно мислити, сприй­маючи різні види мистецтва;

•    прагне постійно підвищува­ти рівень своїх знань, знаходити, узагальнювати й приймати потріб­ну інформацію;

•    здатний використовувати знання на практиці, вміє застосо­вувати їх у нестандартних ситуа­ціях;

•    уміє самостійно аналізува­ти досліджувані явища, завдання, виявляти в них істотні елементи, ознаки, частини;

•    уміє раціонально організову­вати свою роботу, володіє різними способами контролю й самокон­тролю;

•    має достатній рівень базових знань, умінь і навичок, необхідних для продовження навчання в осно­вній школі, має стійке прагнення до розвиваючих видів діяльності;

•    уміє вирішувати розумові завдання (саме цією характерис­тикою визначається варіативність когнітивного компонента моде­лі);

•    учні здатні обирати один з рівнів розумового завдання:

мінімальний — виконан­ня завдань за зразком—репро­дуктивна діяльність (первинна діяльність, перший і частково другий рівні за В.Беспалько), цьому рівню відповідають в основному класі;

—  загальний — виконан­ня завдань, що представляють собою комбінації завдань міні­мального рівня з явними асо­ціативними зв'язками, — ре­продуктивна алгоритмічна дія (реконструктивна навчальна
діяльність — другий і частково третій рівні за В.Беспалько), цьому рівню відповідають кла­си вікової норми;

—  підвищений — виконан­ня завдань, що є комбінаціями інших завдань, пов'язаних яв ними й латентними асоціатив­ними зв'язками, — продук­тивна дія евристичного типу (перенос способів діяльності з однієї сфери в іншу—третій рівень за В.Беспалько), цьому рівню в основному відповіда­ють класи підвищеного рівня.