Модель випускника 1,2,3,4 класів. Дуже корисно використовувати для ознайомлення батьків з вимогами до знань учнів на кінець навчального року
Модель випускника 1-го класу
Когнітивний компонент Розвиток навчально-пізнавальних інтересів, допитливості, освоєння загально навчальних умінь і навичок:
• уміє правильно й свідомо читати цілими словами (35 слів за хвилину літературний текст);
• уміє списувати текст, записувати під диктовку, викладати текст у вигляді невеликого твору або оповідання (темп письма 20 знаків за хвилину);
• правильно вимовляє звуки, розвинені фонематичний слух і мовлення, уміє підтримувати бесіду;
• уміє оперувати математичними діями в межах 20, вирішувати прості завдання, має поняття про такі геометричні фігури, як крапка, лінія, багатокутник і його елементи;
• розуміє різні схематичні зображення;
• має розвинену тонку моторику й сенсомоторну координацію;
• виявляє емоційно-позитивне ставлення до живої природи, має первісні знання про цілісність світу, про місце в ньому людини;
• уміє самостійно експериментувати з кольором, формою, придумувати сюжети, створювати фактичні образи, має уявлення про творчість деяких художників;
• має уявлення про театр як вид мистецтва;
• свідомо реагує на музику різного характеру.
Соціально-психологічний
компонент Формування ціннісного ставлення до природи:
• уміє зосередити свою увагу на запропонованому матеріалі й діяти відповідно до вказівок педагога;
• уміє будувати відносини з дорослими, однолітками, доброзичливий;
• дисциплінований, знає правила поведінки в громадських місцях;
• має уявлення про здоровий спосіб життя, елементарні культурно-гігієнічні навички, гарну працездатність, розвинені рухові й моторні навички;
• знає елементарні правила безпечного поводження при взаємодії з іншими людьми, правила поведінки на вулиці, в побуті;
• володіє доступними видами суспільно-корисної праці;
• володіє наочно-образною пам'яттю.
Модель випускника 2-го класу
Когнітивний компонент Розвиток навчально-пізнавальних інтересів, допитливості освоєння загально навчальні умінь і навичок:
• виявляє позитивне ставлення до навчання,
• розвинені навчально-пізнавальна мотивація та загальнонавчальні вміння й навички;
• читає свідомо, правильно й виразно цілими словами (60 слів за хвилину) літературний текст;
• володіє чіткою артикуляцією звуків, уміє планувати мовні дії та реалізовувати задум мовлення;
• розуміє й використовує у своїй діяльності різні схематичні зображення (план, макет, найпростіше креслення);
• сприймає красу природи, людини й предметного світу;
• знає й використовує в художній діяльності різноманітні матеріали, має перші уявлення про передачу простору на площині;
• має уявлення про історію виникнення театру, про складові образу в театральному мистецтві;
• уміє порівнювати музичні здобутки;
• має розвинене уявлення, виявляє творчі здібності в різних видах навчальної діяльності, розуміє навчальне завдання й роботу, визначає послідовність дій при виконанні завдання;
• має схильність до постановки питань і самостійного пошуку рішень;
• зацікавлений у позитивній оцінці результатів власної діяльності;
• володіє окремими прийомами контролю, вміє оцінювати роботу товариша;
• виконує поради вчителя щодо організації й надання допомоги в спільній із товаришем діяльності з вирішення навчального завдання (уміє працювати в парі).
Соціально-психологічний компонент
Формування поважного ставлення до життя, усвідомлення себе як частки природи:
• уміє керувати своєю увагою, самостійно її організовувати;
• володіє різноманітними формами й засобами спілкування в спільній продуктивній діяльності;
• виявляє почуття відповідальності за живу істоту, почату справу, результат спільної діяльності;
• стриманий, тактовний;
• виконує основні положення здорового способу життя, правила особистої й суспільної гігієни;
• виконує правила безпечного поводження на вулиці, в побуті, при контактах із людьми;
• працьовитий, уміє правильно організувати свою роботу, підтримувати, контролювати правильність власних дій;
• володіє словесно-логічною пам'яттю.
Модель випускника 3-го класу
Когнітивний компонент Формування основних способів навчальної діяльності, усвідомлення мети навчання:
• свідомо, виразно читає цілими словами літературного тексту (темп читання — 90 слів за хвилину);
• володіє новими видами письмових робіт;
• виклад за колективно складеним планом, виклад з елементами твору (темп письма 40 знаків за хвилину);
уміє чітко артикулювати всі звуки, вимовляти слова виразно відповідно до орфографічних
норм, будувати й вести бесіду відповідно до норм спілкування;
• уміє оперувати математичними діями в межах 1000, розв'язувати прості й складні задачі, знаходити периметр і площу геометричних фігур;
• має наочно-діюче й наочно-образне мислення, уміє оперувати моделями різного типу (предметні моделі, схеми, таблиці, графіки, тощо);
• має уявлення про економічну й природоохоронну культуру, здатний до емоційного сприйняття мистецтва й краси навколишнього світу;
• має розвинені художні здібності й творчу уяву, володіє елементарними прийомами зображення простору, навичками робот з різноманітними матеріалами, має уявлення про творчість художників — не тільки пейзажистів, але й портретистів, баталістів;
• знає театральні професії, має уявлення про створення сценічного образу, уміє послідовно розбирати кожен з його елементів;
• має навички сольного, ансамблевого, хорового й інструментального виконання, може втілюватися в різні художні образи;
• уміє узагальнювати, аналізувати, робити висновки, працювати за заданим алгоритмом, виконувати операції подумки;
• володіє поопераційним контролем навчальної роботи;
• здатний оцінювати навчальні дії (свої й товариша) за зразком оцінки вчителя;
• має розвинений стійкий інтерес до навчальних занять.
Соціально-психологічний компонент
Освоєння, засвоєння й присвоєння норм соціально-культурного життя, усвідомлення власного внутрішнього світу (ідеального, суб'єктивного) «Я—усвідомлюючий»:
• має стійку увагу, вміє розподіляти й переключати її;
• виявляє цікавість до людей, товариський, доброзичливий, схильний не до конфліктів, а до співробітництва;
• уміє контролювати свою поведінку, розрізняти позиції в спілкуванні, оцінювати власне становище в системі соціальних відносин;
• виконує основні положення здорового способу життя, ставиться до свого здоров'я як до важливої особистої й громадської цінності, має міцні культурно-гігієнічні навички, уміє надавати першу медичну допомогу;
• знає й виконує умови безпечного поводження на вулиці, в побуті, правила безпеки при користуванні громадським транспортом, правила дорожнього руху;
• має потребу працювати й усвідомлює необхідність трудової діяльності, вміє самостійно орієнтуватися в будь-якій трудовій діяльності;
• уміє керувати своєю пам'яттю й регулювати її прояви.
Модель випускника 4-го класу
Когнітивний компонент Формування вміння самостійно вчитися, бажання вчитися, розуміння взаємозв'язку явищ зовнішнього світу:
• читає швидко, виразно й без помилок літературний текст (120 слів за хвилину), володіє різними видами читання;
• використовує різні види письмових робіт (темп письма — 50 знаків за хвилину);
• вільно володіє грамотою, усним і письмовим мовленням, уміє домагатися бажаного результату при взаємодії з людьми за допомогою мови, розуміє зміст звернених до нього слів й виражає зрозуміло власні думки й почуття;
• володіє сформованою звуково-символічною діяльністю, уміє читати графічну мову, працювати зі схемами, таблицями, графіками, моделями;
• розуміє взаємозв'язок людини із природою, вміє застосовувати екологічні знання на практиці;
• креативний (здатний до творчості), володіє естетичними
установками стосовно культури й природи, має досить високий рівень відтворювальної уяви, обізнаний зі здобутками видатних художників;
• засвоїв засоби театральної виразності, має уявлення про творчу інтерпретацію ролі п'єси;
• уміє цілісно мислити, сприймаючи різні види мистецтва;
• прагне постійно підвищувати рівень своїх знань, знаходити, узагальнювати й приймати потрібну інформацію;
• здатний використовувати знання на практиці, вміє застосовувати їх у нестандартних ситуаціях;
• уміє самостійно аналізувати досліджувані явища, завдання, виявляти в них істотні елементи, ознаки, частини;
• уміє раціонально організовувати свою роботу, володіє різними способами контролю й самоконтролю;
• має достатній рівень базових знань, умінь і навичок, необхідних для продовження навчання в основній школі, має стійке прагнення до розвиваючих видів діяльності;
• уміє вирішувати розумові завдання (саме цією характеристикою визначається варіативність когнітивного компонента моделі);
• учні здатні обирати один з рівнів розумового завдання:
— мінімальний — виконання завдань за зразком—репродуктивна діяльність (первинна діяльність, перший і частково другий рівні за В.Беспалько), цьому рівню відповідають в основному класі;
— загальний — виконання завдань, що представляють собою комбінації завдань мінімального рівня з явними асоціативними зв'язками, — репродуктивна алгоритмічна дія (реконструктивна навчальна
діяльність — другий і частково третій рівні за В.Беспалько), цьому рівню відповідають класи вікової норми;
— підвищений — виконання завдань, що є комбінаціями інших завдань, пов'язаних яв ними й латентними асоціативними зв'язками, — продуктивна дія евристичного типу (перенос способів діяльності з однієї сфери в іншу—третій рівень за В.Беспалько), цьому рівню в основному відповідають класи підвищеного рівня.